7 Oca 2014

TAOİSM: YIN YANG Dao De Jing 2 .Kısım - by Lao Tzu



天下皆知美之为美,斯恶已。皆知善之为善,斯不善已。
Bir şeyi güzel görmeye başlarsan diğerleri sana çirkin gelir. Bir şeyi doğru sanmaya başlarsan diğerleri yanlış gelir. 

故有无相生,难易相成,长短相,高下相盈,音声相和,前后相随。
Yokluk ve varlık birbirlerini var ederler, zorluk ve kolaylık  birlikte tam olurlar, uzun ve kısa birbirlerini tanımlarlar, yukarı ve aşağı bir diğerine dayanır, sessizlik ve ses birlikte uyum kazanır, önce ve sonra birbiri ardına gelir. 

Yukarıdaki ikilem Taoizmin temel prensibidir. Taoizmde keliemlerin gücünden sık sık bahsedilir. Nesnelere isimler takarak onları evrenin geri kalanından ayırarak basitleştiririz. 
Bu kısımda, kavramların zıddıyla gerçek manasını bulduğunu anlatıyor. Bir şeyin güzel olduğunu düşünüyorsan bu başka bir şeyleri de çirin bulduğunu gösterir. 
Yin Yang da bu prensibin bir örneğidir. Karanlık ve ışık birbirinin zıddıdır ama birbirlerine anlam veren de bu zıtlık ve birbirleri içine geçmişliktir. 


-----  ----- ----- ----- ----- ----- -----
恒也。是以圣人处无为之事,行不言之教;万物作而弗始,生而弗有,为而弗恃,功成而不居。夫唯弗居,是以不去。 
Buna rağmen Usta hiçbir şey yapmadan iş görür, konuşmadan öğretir. Geleni kabul eder, gideni uğurlar. Elinde tutar ama sahiplenmez. Yapar ama beklentiye girmez. İşi biter bitmez yaptığını unutur, bu yüzden yaptığı şey ebedi olur. 

Usta bu kuralın farkındadır ve bilgisini fayda verecek şekilde kullanır. Usta Wuwei adı verilen konuşmadan iş yapabilme sanatına haizdir. Hareketsiz faaliyet. Bu kavram da Batılılar için anlaşılması zordur. Hareketler sözlerden daha çok şey anlatır lafı bu kuralı daha anlaşılır şekilde açıklayabilir. Kelimeler, her şeyin doğasında bulunan ilahi tarafı basitleştirir. Öğrencileriyle konuşmadan öğretebilen bir öğretmen çok derin bir etkileşim içindedir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder